O projektu

Mapová aplikace KARVINSKO VE STOPÁCH ČASU
Státní okresní archiv Karviná & Magistrát města Karviné © 2024

Diskuzní fórum

FB skupina: Karvinsko ve stopách času

Další informace

NOVINKY & přehled obsahu

Kontakt

m.trojak@ka.archives.cz
+420 596 312 789

Sociální sítě

Státní okresní archiv Karviná
Karviná - oficiální stránka města

Button Text

Zobrazit objekt v mapové aplikaci

__

Darkov: Most Sokolovských hrdinů (1925)

__
Darkov: Most Sokolovských hrdinů (1925)

Výkop základů mostu, který je dnes jednou z dominant Karviné, byl zahájen 15. září 1924 a stavba pak byla předána 5. listopadu 1925. Tehdy byl pojmenován jako most T.G.Masaryka a byl vybudován na místě, kde se nacházel nejdříve brod a později, až do roku 1924, most dřevěný.

Autorem projektu byl vídeňský architekt Ing. Franz Raabe. Ten na jeho konstrukci použil zajímavý, úsporný, ale technicky náročný Vierendeelův nosník, jehož vynálezcem byl belgický stavební inženýr Arthur Vierendeel.

Na konci čtyřicátých let byl tento zhruba 56 metrů dlouhý most přejmenován na Most Sokolovských hrdinů. V roce 1991 pak byl zapsán jako technická kulturní památka v Ústředním seznamu kulturních památek ČR.

K výraznému poškození mostu došlo v roce 1997, kdy se přes něj prohnala staletá voda. Rekonstrukce následovala v letech 2003 a 2004 a mimo jiné byl most zvednut o 2 m tak, aby ho voda již nemohla znovu ohrozit. Hydraulické zvedáky konstrukci zvedaly v tempu několik milimetrů za hodinu. Rekonstrukce byla masivní a most, po kterém dříve projížděly také automobily, změnila na romantickou promenádu vyhrazenou pěším a cyklistům.

V roce 2014 most získal také svou zlatou minci. Nechala ji vyrazit Česká národní banka podle vítězného soutěžního návrhu Asamata Baltaeva, studenta Vyšší odborné školy v Jablonci nad Nisou, v rámci edice významných a zajímavých mostů v České republice.

(Zdroj = Oficiální stránky statutárního města Karviná)

Most Sokolovských hrdinů (Darkov) (heslo Wikipedie)

G0154535
Silniční most železobetonový - kulturní památka (Záznam v katalogu Národního památkového ústavu)

Stavba železobetonového mostu přes řeku Olzu byla zahájena v roce 1922
Dělníci na stavbě darkovského mostu, který byl uveden do provozu v roce 1925
Železobetonový darkovský most přes řeku Olzu z roku 1925
Železobetonový darkovský most přes řeku Olzu z roku 1925
Železobetonový darkovský most přes řeku Olzu z roku 1925
Železobetonový darkovský most přes řeku Olzu z roku 1925
Železobetonový darkovský most přes řeku Olzu z roku 1925
Železobetonový darkovský most přes řeku Olzu z roku 1925
Železobetonový most přes řeku Olzu z roku 1925 nesl původně jméno prezidenta T. G. Masaryka, v době polského záboru (1938) pak jméno Marszałka Piłsudskiego a dnes se oficiálně jmenuje Most Sokolovských hrdinů. Obecně se mu však říká: Darkovský most...
Železobetonový most přes řeku Olzu na snímku z roku 1943
Železobetonový darkovský most přes řeku Olzu z roku 1925
Železobetonový darkovský most přes řeku Olzu na snímku z roku 1939
Železobetonový darkovský most přes řeku Olzu na snímku z roku 1939
Pohled na železobetonový most přes řeku Olzu z budovy sanatoria Lázní Darkov
Darkovský most přes řeku Olzu z roku 1925
Darkovský most přes řeku Olzu z roku 1925
Darkovský most při povodních v srpnu 1996
Darkovský most při zvýšeném stavu hladiny řeky Olzy v roce 2010
Darkovský most tvoří dominantu i symbol původní obce a městské části (1976)
Stav originální tabule s původním názvem mostu v roce 2006 před restaurováním (Autor: Józef Chmiel)
Stav originální tabule s původním názvem mostu po restaurování (Autor: Józef Chmiel)
V letech 2011–2015 Česká národní banka vydala deset zlatých mincí v edici Mosty České republiky. V roce 2014 byl obloukový most v Darkově vyražen na pamětní zlatou minci. Vítězný návrh mince provedl student Asamata Baltaev z Vyšší odborné školy v Jablonci nad Nisou.